Od 1 lipca 2024 roku Warszawa wprowadza Strefę Czystego Transportu (SCT), obejmującą większość Śródmieścia oraz fragmenty Woli, Kamionka, Grochowa i Saskiej Kępy. W strefie będą mogły poruszać się jedynie pojazdy spełniające normy emisji Euro 2, Euro 3, Euro 4 i Euro 5. Wyjątkiem będą pojazdy elektryczne, wodorowe oraz napędzane gazem ziemnym, które będą miały swobodny wjazd.
Zakaz wjazdu dotyczy większości pojazdów spalinowych niespełniających powyższych norm. Istnieją jednak wyjątki, które obejmują:
- Pojazdy służb miejskich, takich jak policja, straż pożarna i pogotowie ratunkowe.
- Pojazdy używane przez osoby niepełnosprawne.
- Pojazdy specjalne, takie jak śmieciarki, samochody dostawcze z określonymi zezwoleniami oraz pojazdy zaopatrzenia.
- Taksówki z licencją oraz pojazdy car-sharingowe spełniające wymagane normy emisji.
- Pojazdy historyczne, czyli te zarejestrowane jako zabytkowe.
Wprowadzenie SCT ma na celu znaczne ograniczenie emisji spalin, co przyczyni się do poprawy jakości powietrza i zdrowia mieszkańców. Według badań, wdrożenie takich stref w innych europejskich miastach przyniosło wyraźne korzyści ekologiczne i zdrowotne.
Korzyści z SCT w Warszawie to nie tylko lepsza jakość powietrza, ale także promowanie zrównoważonego transportu. Wzrost zapotrzebowania na transport publiczny, rowery oraz pojazdy elektryczne sprawi, że miasto będzie musiało inwestować w rozwój odpowiedniej infrastruktury. Dla mieszkańców oznacza to więcej zielonych przestrzeni, mniej hałasu i świeższe powietrze.
SCT w Warszawie spotyka się z pozytywnym odbiorem społecznym, a większość mieszkańców popiera te zmiany, widząc w nich szansę na poprawę jakości życia w mieście.