W niedzielę, 4 lutego, mieszkańcy Paryża podjęli decyzję o znaczącym zaostrzeniu zasad parkowania dla właścicieli SUV-ów, głosując za potrojeniem opłat parkingowych dla tych dużych pojazdów, które od dawna budzą kontrowersje we Francji.
W ramach referendum, Paryżanie rozważali, czy posiadacze tych masywnych pojazdów powinni ponosić wyższe koszty za korzystanie z miejskiej przestrzeni parkingowej. Ostatecznie zdecydowano o zwiększeniu opłat dla samochodów o masie przekraczającej 1,6 tony, w tym spalinowych i hybrydowych typu plug-in, a także dla elektrycznych pojazdów ważących ponad dwie tony.
Stolica Francji dąży do przekształcenia się w 'miasto przyjazne rowerom’. Wcześniej, mieszkańcy głosowali również za zakazem poruszania się na elektrycznych hulajnogach po mieście.
SUV-y w roli głównej kontrowersji
Po nowym głosowaniu, parkowanie SUV-ów w Paryżu będzie wiązało się z trzykrotnie wyższymi opłatami, sięgającymi nawet 18 euro za godzinę w centrum miasta oraz 12 euro poza nim. Celem tej decyzji jest zniechęcenie do wjazdu tych zanieczyszczających powietrze pojazdów do serca miasta oraz promowanie bardziej ekologicznych form transportu.
Opinie Francuzów w kwestii podwyższenia opłat za parkowanie SUV-ów są podzielone. Zastępca burmistrza Paryża, Emmanuel Gregoire, podkreśla, że nowoczesne pojazdy stają się coraz cięższe i przez to bardziej szkodliwe dla środowiska. Ponadto, brytyjskie badania wskazują, że SUV-y mogą stanowić zagrożenie dla innych uczestników ruchu drogowego, oślepiając ich swoimi światłami.
Paryż apeluje o zeroemisyjny transport, szczególnie rowerowy. Od 2020 roku miasto zyskało 84 km nowych ścieżek rowerowych, a zainteresowanie cyklistyką nieustannie rośnie.
Kosztowne parkowanie SUV-ów staje się faktem w Paryżu
Według agencji Reutera, SUV-y cieszą się rosnącą popularnością we Francji, zwłaszcza wśród rodzin. Dlatego perspektywa drastycznego wzrostu opłat za parkowanie tych pojazdów wzbudza niezadowolenie u części społeczeństwa.
Agencja cytowała wypowiedzi indywidualnych osób oraz przedstawicieli grupy ’40 milionów d’automobilistes’, która zdecydowanie sprzeciwiała się wprowadzeniu potrójnych opłat za parkowanie SUV-ów.